Saturday 3 October 2020

U-TURN BERKALI-KALI BEBANKAN MAHASISWA!

 Kenyataan Media

Jingga13 Malaysia

3 Otober 2020

U-TURN BERKALI-KALI BEBANKAN MAHASISWA!

Ramai di antara mahasiswa/i IPT dan ibu bapa melahirkan rasa terkilan ekoran pengumuman oleh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang mengeluarkan arahan kepada semua Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) untuk menangguhkan kesemua proses pendaftaran secara fizikal/bersemuka pelajar-pelajar baharu dan lama ke kampus.


Umum mengetahui penangguhan pulang ke IPT masing-masing tetapi sehingga saat ini tiada sebarang berita bantuan yang dihulurkan oleh kerajaan kepada pelajar-pelajar yang terkesan dengan pengumuman yang dibuat.

Terdapat keluarga pelajar yang sudah membuat persiapan dengan menghabiskan wang ringgit sehingga beribu ringgit untuk membayar yuran, membeli barangan keperluan, pengangkutan, penginapan dan lain-lain kos. Kerajaan sepatutnya tidak harus membebankan pelajar dengan situasi negara yang belum lagi pulih sepenuhnya. 

Oleh itu, Jingga13 Malaysia menggesa KPT perlu memberikan mereka yang terkesan diberikan pampasan yang berpatutan bagi mengurangkan bebanan yang telah mereka lalui. Apa yang boleh rakyat nilai kepada kerajaan sekarang adalah dengan melantik pemimpin yang tidak berkredibiliti sehingga rakyat menjadi mangsa. Cuba kita selami perasaan keluarga pelajar yang terpaksa bergadai untuk memastikan anak mereka dapat menyambung pengajian tetapi menteri pula menyusahkan rakyatnya. 

Walau apa pun alasan yang diberikan kemudian, kebajikan mahasiswa harus dijaga!

Muafakat x Prihatin x Berani


Edzha Zaini

Koordinator

Panatia Anak Muda 

Jingga13 Malaysia