Monday 16 December 2019

Banjir Di Kota Tinggi : Jingga13 Rescue Team Johor Turun Lapangan Bantu Mangsa Banjir

Banjir di Kota Tinggi telah mengakibatkan kesusahan dan kesengsaraan kepada mangsa banjir . Jingga13 Rescue Team Johor ( J13RT )  turun kelapangan bergotong-royong membantu membersihkan sebahagian rumah mangsa banjir di Kampung Kelantan dan Kampung Temenin, Kota Tinggi , Johor .



Sukarelawan J13RT Johor rasa sangat simpati dan turut berdukacita di atas musibah banjir yang melanda. Apa yang mampu J13RT Johor telah turun  menyumbangkan tenaga dan pertolongan membersihkan kediaman termasuk longkang-longkang yang tersumbat.





Sukerelawan J13RT Johor menyaksikan sendiri kerosakkan dan kemusnahan harta benda termasuk perabut dan barang-barang.elektrik  Apalagi mereka akan berdepan dengan  perseolahan yang akan bermula tidak lama lagi. Sungguh berat ujian ini yang mereka alami .



Menurut Sdr Zabidie Abas Koordinator Jingga13 Johor ,  "Barang-barang rumah musnah akibat banjir. Perabut, barangan elektrik, tilam, pakaian dan macam macam lagi musnah. J13RT Johor turut membantu membuang menggunakan hilux peribadi".





Diharapkan pihak Kerajaan PH dan badan-badan Swasta sudi membantu mereka yang ditimpa musibah ini.





J13RT Johor meneruskan kerja membersih rumah mangsa banjir hingga ke malam.

Kasihan melihat Seorang ibu tunggal mangsa banjir yang tinggal berseorangan, lantas J13RT Johor bergegas kekediaman beliau untuk berikan khidmat.

Rumah beliau dinaiki air setinggi 4kaki dan dipenuhi lumpur. Banyak perabut dan barang elektrik beliau telah musnah.

Dalam kesedihan, beliau tetap seronok bila kami J13RT Johor hadir dan berikan bantuan. Kami cuci bersih rumah beliau. Walaupun kami terpaksa menyiapkan sehingga ke malam, yang penting bantuan kami boleh meringankan kerja kerja seterusnya. Inilah saja yang mampu kami hulurkan.