Saturday 8 May 2021

JINGGA13 SELANGOR RAYU BANTU BAYAR KOS ELEKTRIK RUMAH ASNAF KASEH IBU RM4,026.30 , BILA-BILA MASA DIPOTONG TNB

 Jingga13 Selangor merayu warga prihatin di seluruh Malaysia agar dapat membantu Rumah Asnaf Kaseh Ibu , Pertubuhan Kebajikan Anak-Anak Yatim dan Asnaf beralamat di No. 482 , Jalan 15 S , Lembah Jaya Selatan , 68000 Ampang , Selangor Darul Ehsan



Sewaktu lawatan Koordinator Jingga13 Selangor Sdr Mikheal Iskhandaar dan Sdr Shafiq ke Rumah Asnaf Kaseh Ibu dan berjumpa dengan Pengurus Rumah tersebut bernama Ibu Maryam , telah menunjukkan bil elekteik TNB Rumah Anak Yatim tersebut berjumlah RM4,026.30 . Menurut Ibu Maryam , " Bila-bila masa sahaja TNB boleh memotong bekalan elektrik Rumah Asnaf Kaseh Ibu ini , dan cuba bayangkan bagaimana keadaan anak-anak yatim dan asnaf ini bila ketiadaan elektrik ".

Mereka tidak mampu membayar bayaran eletrik setiap bulan kerana kekurangan dana dan sumbangan menyebabkan ianya tertangguh sehingga jumlah tertunggak RM4,026.30 . Sudah 2 tahun permohonan untuk mendapat sumbangan pusat zakat terpaksa menunggu giliran yang tidak tahu bila akan berjaya . 

Walaupun MAIWP ada memberikan sumbangan tetapi adalah bentuk program atau aktiviti sahaja . Malah sumbangan daripada orang ramai tidak dapat membiayai kos elektrik tersebut kerana mengutamakan keperluan penting anak-anak yatim , malah bila gejala Covic-19 , sumbangan daripada orang ramai sangat berkurang . 





Anak-anak yang tinggal di Rumah Asnaf Kaseh Ibu adalah seramai 60 oraang yang terdiri anak-abak yatim dan di bantu oleh penjaga seramai 10 orang  .

Jingga13 Selangor merayu semua pihak agar menghulurkan sumbangan bagi membayar kos elektrik tersebut. Sebarang pertanyaan boleh menghubungi Sdr Mikhael, Koordinator Jingga13 Selangor di talian/whatsup 0129155336 atau Sdr Shafiq 01162381619  atau terus bankin ke akaun:

📌 Pertubuhan kebajikan anak-anak yatim dan asnaf Qaseh ibu.

📌 Maybank 562209652207

📌 Ibu Maryam - 016-672 9401



Menurut Imam Ibnu Qayyim;

*"Bersedekah secara sembunyi itu mampu memadamkan kemurkaan Allah"*

Menurutnya lagi, amalan sedekah dengan niat ikhlas kerana Allah akan menjadi penyebab hadirnya perlindungan Allah daripada bala bencana.

Beliau selanjutnya menjelaskan: “Sesungguhnya Allah akan melindungi seseorang daripada musibah dan malapetaka kerana sedekah yang dilakukannya.”

Semoga sumbangan ikhlas dari warga prihatin di bulan yang mulia ini mampu menghadirkan pertolongan dari Allah S.W.T untuk menghentikan penularan wabak Covid-19 yang membelenggu kita selama ini dan memperoleh Rahmat-NYA agar kita dapat menikmati kehidupan normal yang kita kecapi sebelum datangnya wabak Covid - 19.